28 Januar 2008

Aus dem Leben eines Getränkeautomaten

Ganz zufällig bin ich heute bei YouTube auf eine Nesquik Promotion gestoßen. Eigentlich eine schöne Idee, die leider nocht nicht so richtig große Beachtung bei den drölf Millionen YouTube Videos gefunden hat.
Und wie so oft sind die guten Ideen sehr einfach. Man nehme einen Nesquick Automaten, stecke einen professionellen Animateur rein (oder verkabele den Automaten so, dass man sehen kann wer davor steht) und schreibe draußen noch groß FREE NESQUIK drauf.
Was dabei lustiges passieren kann seht ihr dann hier:

Der Grund warum ich diese Aktion so beachtenswert finde ist ganz einfach. Es ist endlich mal keine nervige Promotion, bei der es nur darum geht möglichst vielen Leuten mal eine Kostprobe anzudrehen und sie dann noch vollzulabern wie toll und erfrischend der Nesquik Drink schmeckt. Das hier funktioniert anders. Das hier ist die Marke die sagt: "Hey, hier bin ich. Hast du Lust mit mir zu reden? Wie wär's mit einer kleinen Pause und einem Späßchen?"
Das sind die Dinge an die man sich gerne erinnert und die man weitererzählt. Vielleicht hat sogar jemand einen seiner Freunde extra zum Automaten geschickt, um ihm einen Streich zu spielen. Auf jeden fall aber ist dies eine wesentlich intensivere Begegnung mit der Marke.
Ob die ganze Aktion erfolgreich war, weiß ich nicht. Die Views bei YouTibe sind wie gesagt ziemlich dürftig. Aber ich möchte zumindest glauben, dass diejenigen, die dabei waren und nächstes Mal wenn sie Durst haben und vorm Kühlregal stehen, vielleicht sogar mal ganz bewusst zu Nesquik greifen.

Kommentare:

Anonym hat gesagt…
Der Kommentar wurde von einem Blog-Administrator entfernt.
Cristina STOIAN Aka GiaChasingDreams hat gesagt…

Dear Tim

I just stumbled upon your blog a few minutes ago and I am pleased to see you "in action".

I like the Nesquick video.
I like it because it keeps things simple, it relates to people and most of all because it creates brand awarness. Like you said, when the person will go home and have some milk and Nesquick they will remember the great moment with the speaking machine.
One of the topics on my mind the past 2 months has been - creating Lovemarks.
And this is what I think the new Nesquick campaign is trying to do. Build Nesquick brand into a Lovemark. Me, as a strategic planner as well, I am hugely interested in this phenomenon as I believe it to be the future of brands. In 5 to 10 years the market will become so specialized and so fragmented that consumers (while sitting at home and ordering mostly through internet) will only be drawn by lovemarks and not by general brands that didn't know how to relate to them and win their harts.
There is much to say about the subject of Lovemerks.
I have just finished reading a beautiful book by Kevin Roberts, CEO Saatchi&Saatchi. The books name is - Lovemarks, the future of brands. Read it if you have the time.
Inside there is a geat definition of a lovemark and the idea of building lovemarks. The definition goes like this:

A man says: "I wash my hair with Head&Shoulders. I love this shampoo. I would never change it with any other shampoo in the world even though I have never had dandruff and I am completely bold."
This imppressed me a lot. The relationship between the I like/I love (the consumer) and the product will soon become like a symbiosis.

I shall write about that on my blog too. I am somehow new to the blog phenomenon but I would like to keep in touch with people like you, from the strategic planers' gang :)
Have a good sunday.

Tim hat gesagt…

Christina,
thanks for your comment and glad you like my blog. I have heard about the Lovemarks Book and it's already on my list of books I should read :) But as always there are dozens if not hundreds of other books which want to be read too. Hopefully I'll get to it sooner than later.
However I have just added you blog to my feedreader too. Seems to be pretty interesting stuff there :)